Matura z informatyki 2016 – Liczba PI (C++, arkusz kalkulacyjny)

Witajcie 🙂 Mam nadzieję, że przygotowujecie się do matury, drodzy czytelnicy? Cofamy się kolejny roczek do tyłu. Bierzemy na warsztat zadanie „Liczba PI” znajdujące się na arkuszu maturalnym w roku 2016. Mamy do rozwiązania jedynie trzy podpunkty. Czy pójdzie gładko? Zobaczymy. No to zaczynajmy 🙂 Jeśli chcesz przeczytać omówienie rozwiązań …

Matura z informatyki 2017 – Piksele (C++)

Witajcie drodzy czytelnicy 🙂 Kontynuujemy temat matur. Tym razem zajmiemy się zadaniem „Piksele” sprzed dwóch lat. Pamiętam je dobrze gdyż właśnie w 2017 r. sam zdawałem maturę z informatyki. Jest to jeden z egzaminów, który wspominam najlepiej. Jedynie fizyka z (przedmiotów rozszerzonych) pozwoliła mi na osiągnięcie równie dobrego wyniku. Gotowi? …

Symulator pożaru lasu – dodajemy narzędzia

Semestr się już zakończył … Nie dałem rady opisywać na bieżąco rozwoju projektu symulatora pożaru lasu. Na szczęście wszystko zaliczyłem w pierwszym terminie i teraz mam trochę wolnego czasu. Dzięki temu moge nadrobić wymuszone przez wyższe czynniki zaległości. Zapraszam do lektury 🙂 Co będziemy robili? Dzisiaj dodamy do programu podstawowe …

Matura z informatyki 2018 – zadanie WEGA (C++)

Postanowiłem, że obok wpisów na temat bardziej zaawansowanych zakamarków języka C++ postaram się przysłużyć co nieco maturzystom. A w związku z tym na blogu pojawi się niebawem seria wpisów, w których będziemy analizowali zadania maturalne z ubiegłych lat. Na pierwszy ogień pójdą polecenia wymagające programowania. Językiem, w którym będziemy kodowali …

Programowanie współbieżne w języku C++ – synchronizacja

W poprzedniej części dowiedziałeś się czym są wątki oraz po co ich używać. Poznałeś także podstawową metodę synchronizacji, którą jest muteks, wprowadzony wraz z wersją C++11. Wierzę, że jest to ogrom przydatnej wiedzy, którą z pewnością kiedyś wykorzystasz. Zapoznaj się więc z kolejną częścią serii która sprawi, że praca z …

Aplikacje wielowątkowe w języku C++

Czy pisałeś kiedyś program, który potrzebował dużo mocy CPU? Zastanawiałeś się dlaczego twoja aplikacja używa maksymalnie jednego rdzenia, nawet jeśli masz ich kilka/kilkanaście? Czy tworzyłeś kiedyś program, która odczytywał z dysku duży plik? I w tym momencie, w którym ten plik był odczytywany program nie reagował na polecenia użytkownika? No …

Wyrażenia lambda – użyteczna nowość C++11.

Nowsze standardy C++ wprowadzają wiele udogodnień, które sprawiają że nam – programistom – żyje się wygodniej. Musimy pisać coraz mniej kodu, otrzymując tę samą funkcjonalność. Sprawia to, że uzyskujemy większą wydajność. Poza tym, mniejsza ilość lepiej i zwięźlej napisanego kodu zwiększa jego czytelność. Dzięki temu ludzie, którzy obejmą projekt po …

Symulator pożaru lasu – tworzymy okienko

W poprzedniej części stworzyliśmy „podstawy podstaw” dla naszego symulatora pożaru lasu. Napisaliśmy podstawowe klasy – Tree, który przechowuje właściwości pojedynczego drzewa/pożaru, ForestMap odpowiedzialny za przechowywanie informacji o stanie całej planszy oraz szereg klas pomocniczych takich jak Coordinates czy SingleCell. Postawimy kolejny mały krok. Stworzymy klasę, która będzie obsługiwała wyświetlanie drzew/pożarów …

SSH – autoryzacja za pomocą klucza/certyfikatu

Zabezpieczenie zdalnego dostępu do serwera jest niezmiernie ważne. Atakujący, hackerzy i crackerzy tylko czekają na to, aż zrobisz jeden malutki błąd, który pozwoli im na dołączenie twojego VPS-a czy dedyka do botnetu. Wektory ataku mogą być bardzo różne. Zaczynając od luk w CMS-ie, kończąc na błędach w konfiguracji serwera i słabych hasłach. …

Symulator pożaru lasu – założenia i pierwsze kroki

Na studiach spotkasz się z wieloma typami zajęć. Są laboratoria, są ćwiczenia i wiele innych. Spośród wszystkich najbardziej lubię projekty. Mam wyznaczone zadanie, które muszę wykonać do określonego dnia. I nikt mnie nie zmusza do tego aby użyć konkretnego sposobu rozwiązania problemu. Kłopotem nie jest także czas. Co prawda istnieją odgórnie …